Previous
Sweden
South Korea
1
0
FT
Match 12
Game Details
Belgium
Panama
3
0
FT
Match 13
Game Details
Tunisia
England
1
2
FT
Match 14
Game Details
Colombia
Japan
3:00 PM UTC
Match 16
Game Details
Poland
Senegal
12:00 PM UTC
Match 15
Game Details
Russia
Egypt
6:00 PM UTC
Match 17
Game Details
Next

Transfer Rater: Boateng to Manchester United

Football Whispers
Read
 By PA Sport

MPs criticise Jose Mourinho for taking RT's 'blood money'

Jose Mourinho's decision to work as a World Cup pundit for Kremlin-backed television channel RT has been strongly criticised by MPs following the Salisbury poisoning attack.

The Russian channel announced Mourinho as its main pundit for this summer's tournament a day after the incident in Salisbury, but the Manchester United manager has repeatedly refused to answer any questions about the role.

In a statement given to Press Association Sport, Rhondda MP Chris Bryant said: "To my mind, this is blood money, paid directly from the Russian state coffers."

RT, formerly known as Russia Today, has recently been attacked by politicians in France and the United States for pumping out propaganda in support of Russian president Vladimir Putin, and on Monday in parliament several MPs called for its UK broadcasting licence to be withdrawn.

While he is probably the best paid, Mourinho is not the only high-profile football figure associated with the controversial channel, as former players Stan Collymore and Peter Schmeichel also work for RT, as do several politicians, including George Galloway and Alex Salmond.

Former Scottish National Party leader Salmond faced similar criticism when he became a presenter for RT last year.

Jose Mourinho's role as a World Cup analyst for RT was announced with a promo ad
Jose Mourinho will work for RT at the World Cup this summer.

Bryant's message was backed by fellow Welsh Labour MP Stephen Doughty.

He told Press Association Sport: "It's not just MPs. Leading sports figures and commentators need to reflect carefully on whether they want to be associated with Putin's propaganda machine.

"RT has repeatedly conned viewers with a veneer of respectability, while taking its orders from the Kremlin.

"Serious questions are already being asked about participation in the Russian-hosted World Cup. I would urge leading football figures to rethink -- not least after this week's revelations -- whether their punditry on Putin's mouthpiece is appropriate."

The Football Association has declined to comment on what the UK's worsening relationship with Russia might mean for the World Cup but sources have told ESPN FC it should not impact England's plans to compete in the tournament.

Now in its second week, the controversy started when former spy Sergei Skripal and his daughter Yulia fell seriously ill in Salisbury on March 4. It has now been confirmed that they were poisoned by a lethal nerve agent developed by the Russian military and they, and the first policeman on the scene, remain in a serious condition in hospital.

Broadcasting regulator Ofcom issued a statement on Tuesday, following Prime Minister Theresa May's update on the investigation to parliament on Monday, and said it would wait for her next public comments on Wednesday before considering "the implications for RT's broadcast licences."

Comments

Use a Facebook account to add a comment, subject to Facebook's Terms of Service and Privacy Policy. Your Facebook name, photo & other personal information you make public on Facebook will appear with your comment, and may be used on ESPN's media platforms. Learn more.